Teorie chybějící věty.

12. listopadu 2013 v 5:08 | Petr |  Filosofování
Jistě jste pochopili, že v relativně vysokém věku mě postihla ta nehoda, že mám extrémně mladou manželku. Než jsem si ji vzal - jsem s ní téměř 3 roky chodil. Protože ještě studuje -mohu, už pár let, sledovat její boj se současným školstvím. Aby toho nebylo málo tak sem tam chodím suplovat chemii pro zdravotní laboranty na střední zdravontí školu, dělal jsem vedoucího bezpočtu bakalářských i magisterských prací - takže si myslím, že mám se školstvím po roce 2000 jisté zkušenosti.

Musím poznamenat, že se považuju za nejšťastnější a nejvzdělanější generaci, kterou porevoluční stát nosil, protože základní a střední školu (kde ještě nedominovala politická témata) jsem absolvoval za bolševika, ale vysokou školu jsem absolvoval už za demokracie - v době kdy ultra-ortodoxní bolševičtí hajzli byli už vyhození, ale ještě tam vládla tradiční "pracovní etika" nikoliv současný "demokratický bordel". Takže "za nás" nebyly ještě dotace "na studenta" a proto se žádný docent ani profesor netřásl hrůzou, když nás měl vyhodit. Taky jsme měli klasický výběr - buď jediná (!!!) přihláška na vysokou, nebo vojna - takže jsme se nehlásili na 30 škol a neobjížděli celé jaro přijímačky - stylem "třeba někde prolezu."
Navíc začátkem 90 let. nebyl ještě internet, takže jsme se všechno učili pěkně zpaměti, aby to v hlavě zůstalo, takže mám bohatý fundament informací. Nyní když hlava stárne tak internet přišel, takže není problém cokoliv si osvěžit, prohloubit, nebo dokonce se do něčeho hluboce zahloubat.
Takže vezu brzy ráno Marušku na zkoušku z anatomie a ta si opakuje cévy na ruce. Protože jsem to kdysi taky studoval a mám to dodnes celkem detailně ve své vizuální paměti - tak se snažím představit si, co ona čte ze skript. Čiste pro neznalé na straně malíku jde do ruky arteria ulnaris a na straně palce arteria radialis - ty jsou navzájem spojeny dvěma oblouky - arcus palmaris profundus - z něho jdou větvičky na zadní stranu prstů a arcus palmaris superficialis - z něho jdou větvičky na dlaňovou stranu prstů.
Jenomže v Maruščiných skriptech nějak není "na plnou hubu" řečeno, že se oba oblouky vždy vlévají do tepny na druhé straně a tím - zcela logická struktura tepen na ruce se mění v chaos, který se nedá naučit.
protože vidím, že do zkoušky má 30 minut a v tomto plave tak se pouštím do záchrany tonoucí manželky: "víš jak je to na ruce - do ruky jdou dvě tepny, které jsou dvěma oblouky spojeny a z nich jdou větvičky do prstů které jsou udělány tak, že do každého prstu jdou 4 větévky".
Ptám se : "Víš proč to tak je ?" - Maruška neví - tak si odpovídám sám : každé místo na ruce je krví zásobeno minimálně ze 2 ale častěji ze 4 míst - stejné je to na noze a i na všech 4 nohách zvířat. Smysl této věci je v tom, že když zvířátku padne na tlapku veliký balvan a pohmoždí tepnu - packa mu neuhnije, protože každé místo je zásobováno krví a kyslíkem ještě z druhé tepny"

Jasné ? Je to jasné vám - mým čtenářům - amatérům ? Maruška sedí jak přimrazená a s pohnutím mi sděluje "konečně jsem to pochopila, ale proč to tam není napsáno jak si to právě vysvětlil ? "
Co mám chudeře říci ? Že staří anatomové tyhle souvislosti považovali za natolik jasné a natolik elementární, že je ani nenapsali do skript. A že dnešní trotli, kteří opisují skripta z Wikipedie to proto neměli odkud opsat ?

Na tento problém jsem narazil tolikrát, že jsem z tohno udělal další "Kubáčův zákon" - "V každé kapitole moderních učebnic chybí jedna věta, která objasňuje celý smysl".

Další přiklady
- složitě se popisuje ošetřování pacientů po operaci štítné žlázy aniž by bylo řečeno, že štítnice je nejprokrvenejší tkáň v těle (500x větší průtok na gram hmoty než mozkem, který je č. 2) a krvácení z ní je tudíž strašlivé, a že navíc toto krvácení může utlačit krkavice, které vedou krev do mozku a průdušnici, která vede vzduch do plic....
- nikde není řádně rozdělen systém receptorů pro adrenalin a noradrenalin
- nikde není popsáno proč autoimunitní choroby vznikají většinou proti tkáním, které mají v těle nějakou speciální funkci (čím je daná tkáň specializovanějšíl, tím je jí v organismu méně, tím se s ní imunita méně setkává a tím je pravděpodobnější, že ji "omylem" bude považovat za "cizí" a bude proti ní útočit.....) atd. atd. atd.

Všude je moře neuspořádaných fakt a mezi nimi nejsou ani naznačeny souvislosti. Přitom dneska všichni říkají - fakta má Google - pryč s fakty. Tedy by se měly "učit souvislosti" ? No ale když vám vysvětlují jak fenomen A souvisí s fenomenem B - musíte o obou alespoň náznakově tušit ne ?

Dokonce budu ještě odvážnější a budu spekulovat dále - je známo, že počítačům dělá obrovské problémy jednoduché usuzování které umí už 2 leté dítě - když šlápnu do kaluže - promoknou mi botičky a budou mě zebat nožičky..... Google je taky jenom serverová farma ? Mnoho lidí používá Google jako svůj záložní (nebo už hlavní) mozek ? Tudíž i oni budou mít obrovské množství informací o fenomenu A i B ale budou mít problémy s elementárním vztahy mezi nimi ?
Prostě "když prší - je mokrý chodník" vám Google neřekne a pokud bude internet jediným zdrojem výuky tak tato informace možná časem zcela vymizí z povědomí jako ty balvanem rozdrcené tlapy ?

Asi se budu opakovat, ale musím napsat historku na závěr - po smrti mého šéfa a učitele - byl jsem přijat na jeho místo a poslouchal jsem jak 20 leté kolegyně zuřivě diskutují na provozní schůzi - přitom jsem to pochopil - Buryško Buryško - ty absolvente latinského gymnázia ses celý život snažil nedat najevo, že my - vychovaní za bolševika - jsme dokonale nevzdělaní trotli. A mně nezbývá než nedávat současné mladé generaci najevo že vývoj "kvality" vzdělání pokročil, a že moje generace se vymřením starých profesorů změnila "z trotlů na vzdělance", a nesmíme urážet mládež tím, že je budeme považovat za nevzdělané trotly, kterými, díky současnému školství, bohužel jsou....

Kam to může dojít ? Skončíme maturitou z dojení koz jako v Africe ? Nebo ani to ne, protože jsme v Evropské Unii a dojení smrdí prací (a kozami) ? Budeme postup dojení hledat na Googlu ? Nevím ale opakuju své oblíbené "co společnost žádá, to společnost dostane".

Poznámka při druhém čtení : Nedávno jsem psal recenzi na skripta pro biochemiky - bakaláře. Krom faktických chyb, které byly asi jenom 3 jsem napsal 2 stránky "Kubáčových vět" objasňujících smysl. Z toho jsem usoudil, že pátrání po smyslu věcí je asi jen moje vlastní chyba. Ale fakt to naštve, když čtete 5 stran o syntéze močoviny z amoniaku, a nedočtete se, že to organismus dělá proto, že močovina je minimálně 100 000x méně toxická než amoniak (tedy je to forma likvidace nebezpečného metabolického odpadu). A že to dělají jenom suchozemští živočichové, protože přechodem na souš přišli o možnost vylučovat amoniak žábrami rovnou do vody - jako ryby. Kdybyste se dočetli i tento detail - bylo by to na orgasmus, nebo na pořad o přírodě v televizi ZOOM - a to uznáte, bych od současného školství chtěl příliš....
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 m.marianek m.marianek | 12. listopadu 2013 v 7:17

Pane Kubáči, jsou slova, která se dají tesat do kamene a Kubáčův zákon o "chybějící větě" do téhle kategorie spadá. Nicméně s mládeží bych to tak tragicky neviděl. Jsme zhruba stejně staří (jsem ročník 73) a vidíme tedy populaci z pozice zkušeného pracovníka na vrcholu produktivity (kopáč má samozřejmě vrchol produktivity jindy, ale u oborů vyžadujících dlouholeté nasávání zkušeností je ještě 50ník "na vrcholu"). Je to spíš o lidech, než o vzdělání, blb zůstane blbem i s pěti vysokýma školama a "kopáč" si může chodit do knihovny pro knížky o kvantové mechanice. Zvídavost a ochota naučit (dozvědět) se něco nového (i když to momentálně neuplatním) není každému vlastní, ale jen takoví lidé se dají považovat za špičku a dotáhnou to ve svém oboru daleko (resp. vysoko, nebo hluboko :-)).

2 Petr G. Petr G. | 12. listopadu 2013 v 8:33

Jsou věty chybějící a pak věty, které se nesmí vyslovit. V práci na výkrese je díra 6mm +0,2mm. Laser jež díru pálí do materiálu má šířku spáry 0,15mm. Vystavení reklamace stojí 100€. Odeslat email do Benteleru, ať ti trotli pošlou díru v cnc programu 6,10mm se kancl krysy bojí. Co kdyby se inženýři v Benteleru urazili ...
(pro ty co nepochopily naše kancl krysy jen přeposílají g-kod z německa na českou mašinu)

3 kolemjdoucí kolemjdoucí | 12. listopadu 2013 v 8:42

[2]:No, u vás musí být "radost" pracovat... nezávidím.

4 rvx73 rvx73 | 13. listopadu 2013 v 18:46

mluvíte mi z duše, miluju prvorepublikové učebnice (čehokoliv)

5 Saša Saša | 13. listopadu 2013 v 20:48

Já mám také ráda staré knihy a učebnice. Jsou psané polopaticky a pro blbce, takže to z nich snadněji pochopím :)

6 chachar87 chachar87 | 15. listopadu 2013 v 10:58

Take se pridavam k tomu, ze kdyz najdu nejakou starsi ucebnici (cehokoliv, ale primarne elektro), tak je vice srozumitelna. Nejvetsi "orgasmus" jsem mel, kdyz jsem nezvladal vysokoskolskou fyziku a pak jsem objevil knihy prednasky z fyziky od Feynmana.

7 petr-kubac petr-kubac | 15. listopadu 2013 v 15:16

Richard Feynmann je samozřejmě klasik a "profesor srozumitelného výkladu" složitých věcí.
Ale nerad bych aby věc vyzněla tak, že staré knížky jsou srozumitelné, protože jsou jednoduché.
Jednoduchost je totiž složitá věc - už Feynman si dělal srandu, že když chcete vypadat jako vědec tak musíte napsat "inidividuální členové komunity komunikují pomocí vizuálně symbolických kanálů" - což sice znamená "lidi čtou" ale lidi co nečtou z téhle "vědy" sednou na prdel.

Osobně považuju za nejcennější literaturu z doby těsně před vynálezem dvojhmatu CTRL-C CTRL-V - každé vydání se muselo přepsat a přitom autor stále přemýšlel a tamhle uhladil toto- a támhle vysvětlil toto - čili knížky opisované na stroji jsou výsledkem daleko většího množství práce a je to na nich znát.

8 Dalík Dalík | 15. listopadu 2013 v 15:28

chachar87: ano, správně, Feynmanovy přednášky jsou poklad...tedy, že by třetí díl o kvantové fyzice se dal číst ráno při sraní, to nemohu říci.
Ale obecně americká literatura bývá mnohem srozumitelnější.

U nás je smutné, že i osvícení pedagogové a absolventi Matfyzu jsou schopni tvrdit např. že:

"Jediné, co můžeme říct, že i je číslo, které samo o sobě moc neznamená, nemá předobraz v realitě a nezavádíme ho proto, abychom dokázali zachytit něco existujícího okolo nás."

...tak takhle se dnes matematika vyučuje. Rád bych položil autorovi učebnice otázku, co si myslí třeba o záporných číslech...když je ani staří Řekové k ničemu nepotřebovali.

Z následující pedagogické poznámky vstávají vlasy hrůzou:
"Studenti často mají pocit, že by číslo i mělo něco znamenat. Nemá cenu diskuse příliš prodlužovat..."

no, uvažte sami:

http://www.realisticky.cz/ucebnice/01%20Matematika%20S%C5%A0/06%20Komplexn%C3%AD%20%C4%8D%C3%ADsla/01%20Z%C3%A1kladn%C3%AD%20vlastnosti%20komplexn%C3%ADch%20%C4%8D%C3%ADsel/01%20Zaveden%C3%AD%20komplexn%C3%ADch%20%C4%8D%C3%ADsel.pdf

9 Dalík Dalík | 15. listopadu 2013 v 15:29

..sorry za ten odkaz, si to asi musíte vygůglit... :)

10 Mirek Mirek | E-mail | 26. ledna 2016 v 12:22

[9]: Odkaz funguje. Jestli má autor pravdu, nedokážu posoudit. To je spíš pro filosofa, ne?
Každopádně podobný problém jako p. Kubáčová s rukou a tepnami mám já s tranzistorem. Mám deset CZ učebnic s popisem jeho zesilovací funkce, ale mám pocit, že autoři moc nerozumí, co se tam přesně děje. Tím pádem to nemohou vysvětlit dalším a já jsem při čtení zmaten. A opět jsem musel hledat v angličtině: http://amasci.com/amateur/transis.html

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama