Žďorbo-výroba

12. prosince 2017 v 5:31 | Petr |  Filosofování
Krátké jazykové okénko k vysvětlení nadpisu: i pražští příznivci hudební skupiny Mňága a Žďorb jistě vědí, že "Mňága" je ve slezském nářečí něco mazlavého a nechutného na ose - jílovitá půda až průjmovitá stolice. "Žďorb" - to je něco polozničeného, rezavého a rozbitého, co se váli na dvoře a obrůstají to kopřivy.

Měli jsme v říjnu opožděné babí léto s několika jasnými nocemi a tak jsem ( zase ) podlehl astronomickému šílenství a tak-tak , že jsem nekoupil další teleskop. Při té příležitosti jsem surfoval po celém internetu a pokud vládnete angličtinou kterou na internet píše 100x více lidí než česky - prostě vás to táhne tam. Při té příležitosti jsem četl rozkošnou historku amerického manažera čínské továrny na turistické triedry :

Továrna vyrábí dvě sorty turistických triedrů - "prémiové" které dělá tak jak se to má a "ekonomické", které vyrábí "čínským způsobem". Rozdíl mezi teleskopy není v konstrukci optické soustavy, je jen kosmetický rozdíl vnějšího vzhledu "pro pocit luxusu". Podstatný rozdíl však je v "nastavených procesech". Tedy "Prémiové teleskopy" procházejí ve 100% seřízením a pak výstupní kontrolou a výsledkem je 1% reklamací. "Ekonomické" teleskopy neprocházení výstupní kontrolou vůbec a výsledkem je 6% reklamací. Z toho manažer vyvozuje závěr, že kontrola kvality výroby se nevyplatí, protože zvýšení počtu kontrol z 0 na 100% vede k poklesu reklamací jen o 5%. Dobré ne ?

Co z toho vyplývá pro zákazníka kupujícího ( jejich ) triedr ? Je tedy 6% pravděpodobnost, že koupíte šmejd ? Nenechte se vysmát 6% jsou ty, jejichž majitelé byli natolik úporní že přes obchodníka, který "česky ( anglicky ) neuměla" a přes obchoního zástupce který nebral telefony se dostali až k "regionálnímu distributorovi" který "neuznal reklamaci" a odtud cestou stížnosti na obchodní komoru až k obchodnímu zástupci pro celý kontinent a odtud zpátky do továrny. Pokud bychom učinili skromný odhad, že na každém stupni to polovina reklamujících vzdá - znamená to, že pravděpodobnost šmejdu je 6% * 2 * 2 * 2 = 48% - polovina "ekonomických" teleskopů nestojí za nic.

Je představa 50% zmetkovitosti asijského zboží, které se nedá ihned zkontrolovat a odmítnout už u pultu přitažená za vlasy ? Je taková představa v rozporu s Vašimi zkušenostmi ? Jistě doporučíte každému, aby nekupoval "ekonomické" ale "prémiové" teleskopy, které stojí 5x tolik a zmetkovitost je jen 1% * 2 * 2 * 2 = 8% ? Věc však není tak snadná jak se zdá. Ve výrobě zboží se výrazně uplatňuje fenomén "zkaženého ovoce" známý též jako "katování kostů" - to jest výroba a její kvalita dnes funguje ve čtyřech fázích :
  1. Ve snaze zvýšit zisk začneme šidit kvalitu.
  2. Zákazníci po přechodném období omylů, zklamání ( a pokusů o reklamaci ) přestanou kupovat ošizené zboží
  3. Technologii šízení získanou v bodě 1 aplikujeme na doposud kvalitní zboží, aby toto nekonkurovalo šmejdu.
  4. GOTO 2.
Výsledkem je situace, ze které není úniku. Vše je šmejd, jen cenovka se liší. Například většina outdoorového vybavení : pohory za 900 i za 9000 vypadají jako když zfetovaný ševcovský učeň zaháněl absťák čicháním obuvnického lepidla. Je paradox, že cena bot, která by hladce uživila ševcovského mistra i s rodinou při ruční ( vysoce kvalitní ) výrobě v dílně v Horní Dolní, sotva užíví celý řetězec distributorů a managerů navěšený na ( ubohou ) strojní výrobu v asijské megakorporaci.
Samozřejmě vzniká otázka zdali je lepší vyrábět produkty které vydrží 20 let, nebo produkty které budou za 2 roky zaplňovat "ekologicky šetrnou" skládku ? Pozoruhodné je, že Ekologičtí aktivisti, EU i vlády bojují za kdejakého broučka nebo křečka, ale věc, která je první na ráně - to jest ztížít nekonečný kolotoč výroby a distribuce šmejdu - jede nezměněnou rychlostí dále. Zelení mladící z lepších rodin se nepřivazují v Rotterdamu ke kotvám kontejnerových lodí, kterými se asijské zboží ubohé kvality valí do Evropy. Patrně zboží, které mezi "produktem" plujícím "sem" a "odpadem" plujícím "zpět" lze rozlišit jen podle nákladového listu - životnímu prostředí neškodí !!

Z hlediska fungování megakorporací, které vyrábějí "cokoliv" je odolné zboží s dlouhou životností to nejhorší, co může jejich byznys potkat. Celá věc má ale i "personálně-politickou" stránku : Dobrý švec totiž vzniká složiteji a déle než "bakalář mediální komunikace". Navíc takový švec je pan mistr, který se uživí výrobou užitečného produktu, proto se může na celou korporátní sféru, stát, "bakaláře mediální komunikace" i další pohůnky režimu z vysoka vykašlat. ( Proto hůl na psy - EET ). Navíc pokud někde pomalu vzniká ručně šitá obuv "na věky", rozhodně taková výroba nevytváří teplá pracovní místa pro hejna "kreativců", kteří přemýšlejí jak se vykroutit z faktu, že asijské křusky se rozpadají už v kontejneru na lodi.

Čistě pro zamyšlení jsem postupně sepisoval známky "šmejdovitosti" výrobků - rozhodně netvrdím, že jsem postihl všechny :
  1. Výrobce není schopen / ochoten vyrábět stejný výrobek ani do konce záruky prvních exemplářů, protože jejich špatná pověst je předchází. ( Nepříjemné u tenisek, ale katastrofa třeba u vodovodních baterií z BAU-prodejen )
  2. Pod stejnou značkou se prodávají výrobky více výrobců ( nepřehledná výroba v asijských továrnách )
  3. Výrobce utajuje místo výroby ( třeba baterie Varta )
  4. Výrobce používá deformovaný obchodní model ( Inkoustové tiskárny jsou laciné, ale inkoust drahý )
  5. Výrobce používá manipulativní marketing "vyzkoušejte zcela nový prací prášek" nebo předstírá přínos, který zboží nemá "projev svoji individualitu" ( koupí výrobku, který sekáme v miliónových sériích jako Baťa cvičky ).
  6. Technická úroveň výrobku stagnuje, ale technická úroveň ( a složitost ) kurvítek letí do nebes. ( Chyba B200 u tiskáren Canon a procesory kontrolující "pravost náplně" , které se stávají složitějšími než procesory řídící samotný tisk )
  7. Jednoduché a účelné výrobky mizi a místo nich se objevují neúčelná elektronikou prošpikovaná monstra ( automobily, domácí spotřebiče )
  8. Za poctivé peníze zakoupený výrobek ( Androidové telefony, chytré televize, herní konzole, elektromobily Tesla a za chvíli veškerá nová auta ) odmítnou fungovat, když jim zemožníte nepoctivé chování ( zablokování konektivity pro špehování zákazníka ).
  9. S novou generací výrobku dostanete za 2x tolik peněz 2x tolik futuristických řečiček, ale jen polovinu techniky ( Apple po smrti Stevena Jobse )
Mezi kolegy v práci říkám "Taliban to vyřeší" - a vskutku hadry, klacky, kameny, nože i AK47 jsou stejné desítky let a nemají vestavěná kurvítka. Zde na Internetu mezi techno-nadšenci však musím položit otázku - širší než jen technologickou : Opravdu zvýšení poctivosti ( výroby a obchodu ) nejde udělat bez "mezifáze" pádu do primitivismu ( a násilí ) ?

Poznámka při druhém čtení - tchán spolužáka ze základky, který pěstuje v Beskydech brambory - hnal vidlemi zástupce nejmenované traktorové firmy v proužkovaném obleku s malinkatým noteboučkem - dva kilometry do prudkého svahu v hlubokém bahně. Zcela nový traktor při orbě vzdáleného pole zasypal palubní desku rozsypaným čajem a odmítl jet. Prý známá "chyba firmwaru", o které má vidlák vědět neb se o ní píše v "Errata_HCHKRDTN.pdf" na mezinárodních stránkách firmy....
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Aktuální články

Reklama