Osmanský multikulturalismus,

10. července 2018 v 5:18 | Petr |  Svět okolo
Obsah serveru AKTUALNE.CZ od vypuknutí migrační krize dodnes se dá shrnout jedinou větou : "Kdo s námi nepeče v kavárně v Praze - Karlíně je fašista, rasista a frustrovaný idiot!" Nebylo tomu takto vždycky. Bývaly doby, kdy jsem s velikým zájmem četl blogy na tomto serveru a zejména zajímavý byl blog "filosofa a biologa" Stanislava Komárka. Profesor Komárek totiž svým vzděláním i povoláním jasně spadal do kategorie "kavárníků", avšak svými myšlenkami, ovlivněnými emigrací a prací pro rakouskou státní byrokracii, nebyl vzdálen druhé straně. Právě proto - z nejasnosti zda "čůrá s námi, nebo proti nám", je dnes jeho blog smazán, takže mohu doporučit pouze zlomek článků na jeho osobních stránkách.

Dávno dávno před migrační krizí, asi tak v roce 2010 se diskutovalo o výroku Angely Merkelové, že multikulturalismus selhlal. Stanislav Komárek tomu relativně tvrdě odporoval poukazem na to, že opravdový multikulturalismus v Evropě ještě ani nezačal a že se doposud nevymanil z dětské - nestabilní - fáze. Jako příklad uváděl Osmanskou říší u nás známou též pod názvem Ottomanské impérium, neboli nepřesně Turecko.

Jestli jste právě zalapali po dechu a zhoupla se pod vámi židle - je to tak. Nastudujte pečlivě tento článek, který se o "Tureckém systému" okrajově zmiňuje. Pro nečtenáře pokusím se rekapitulovat jak Osmanský multikulturalismus fungoval. Principem bylo rozdělelní společnosti do čtyř frakcí zvaných též "národy", ačkoliv to nebyly národy v dnešním - etnickém - smyslu, ale spíše "sociální vrstvy" se společným náboženstvím :
  • Turci, což reálně byli všichni muslimové bez ohledu na národnost.
  • Arméni, kteří většinou zastávali funkce řemeslníků a obchodníků - vzdáleně podobné postavení Židů v Evropě
  • Řekové zaměření na vědy, umění, služby a mořeplavbu. Do "národa" Řeků a Arménů se rozdělili všichni křesťani, podle toho jestli měli blíže k řeckému pravoslaví, nebo ke starobylé arménské církvi.
  • Židé, kteří byli daleko chudší a daleko hůře postavení než v Evropě.
Dále systém fungoval takto : celá Osmanská říše byla rozdělena na miniaturní regiony / vesnice / městské čtvrti (No-go zóny ? Ghetta ?? ) pod správou jednotlivých "národností". Každá "národnost" měla svoji legislativu, daně, svoje soudy, své matriky, svoji státní správu, školy, své mešity/ kostely/ synagogy. Znásilnil jsi děvče z jiného "národa" ? Pak jsi byl chycen, uvězněn a předán k odsouzení a propravení soudcem a katem tvé vlastní frakce. Pokud byla vlastní frakce příliš měkká - zasáhli Turci, kteří měli ve státě "vedoucí úlohu". Tento systém se začal rodit ještě před tureckým dobytím Konstatninopole v roce 1453. Trval do začátku I. světové války v roce 1914 - tedy nejméně 461 let, ale spíše ještě déle.

Jinými slovy Osmanská říše de-facto byla 4 státy geograficky rozptýlené a pomíchané mezi sebou, které společně tvoří virtuální "federaci", ve které hlavní kormidlo drží Turci. Ne nepodobné některým teenagerským sci-fi alá Divergence nebo Huger Games a vzdáleně podobné organizaci třeba antické Římské říše, nebo dokonce pozdějšího Rakouska-Uherska po roce 1867 či dokonce Německa po roce 1871.
Předem nutno poznamenat, že tato forma "multikulturalismu" nebyla žádná idyla, a že Turci své vedoucí pravomoce využívali hojně a tvrdě. Stačí se pohybovat po balkáně a rozumět obsahu tamějších lidových písniček. Na druhou stranu tento systém vydržel relativně stabilní a relativně bez násilí téměř 500 let - až do trpkého konce Osmanského impéria, kdy turecká "krysa zahnaná do kouta" na poslední chvíli začala vraždit, Armény, Řeky i Židy.

Jaké je tedy poučení z dnešní pohádky ? Co by se stalo, kdyby evropské státy s neřešitelným muslimským problémem, nebo třeba USA s neřešitelnou otázkou rovnoprávnosti černochů oficiálně uznaly systém "dvojího práva" na svém území ? Na levé straně ulice převládají Angličani a vládne tam Její Veličenstvo Elizabeta II. na druhé straně ulice převládají mohamedáni a vládne tam právo šaríja. Podobně ve Francii, Švédsku, později i v Německu. De-facto by se nestalo nic než hlasité přiznání stavu, jaký už je, a toto přiznání by jen uklidnilo situaci.

Dovolil bych si poznamenat, že osmanské "národy" měly i vlastní ekonomiku a daně - a tudíž dnes by měly i vlastní sociální dávky. Tedy na levé straně ulice platí sociální dávky Elizabeta II. ( nebo neplatí, protože lidi pracují ) na pravé straně ulice platí dávky (??) - asi Saudská Arábie, nebo rada OSN pro "lidská práva" ?? Tento detail "turkizace" západu by asi přinesl neklid, ale je nutný. Pokud máš nad "svým územím" rozhodovací pravomoc - musíš mít odpovědnost za výsledek svého rozhodování - včetně odpovědnosti ekonomické. To věděli už "staří Osmané" a též věděli, že pokud by některá jejich "národnost" chtěla být agresivní - nemohla tuto agresivitu financovat penězi ostatních "frakcí". Takže - možná by západní vlády nemusely hned zavádět dvojí právo, nebo 4 frakce. Možná by stačilo dát mohamedánům vybrat Variantu 1 : "moje prachy - moje pravidla" nebo Variantu 2 : "tvoje prachy - tvoje pravidla", nikoliv současný paskvil : "moje prachy - tvoje pravidla", kterážto možnost nepřišla Osmanským Turkům na mysl nikdy... za celých 500 let.

Sluníčkářům mezi čtenáři to pořád asi připadá krajně divné a na hony vzdálené růžovým představám o multikulturalismu, kde lidojedi, vegetariáni, vlci i ovce spokojeně žijí ve společném ekologicky šetrném squattu. Nicméně opakuji znovu : takto to 500 let fungovalo a všem zúčastněným to zajišťovalo ( na tehdejší poměry ) bezpečný život bez nekonečného drobného násilí a pocitu ukřivdění typického pro dnešní západ : "my je daněmi živíme a oni nás kuchyňskými noži podřezávají...."
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Aktuální články

Reklama