Ortho-management, Cargo-management, Thanato-management

23. října 2018 v 5:45 | Petr |  Filosofování
Na tomto blogu se některá témata usídlila jako štěnice. Třeba Peterův prinicip, který říká "každý je povyšován tak dlouho až se dostane na místo, které nezvládá". Nebo Moravcův paradox, který říká že co je pro lidi jednoduché je pro počítače / roboty nepřekonatelný problém a naopak.

ERGO třeba obchodníci na burze jsou dnes z 99% počítačové programy, zatímco neexistuje na světě robot, který by důchodům "ležákům" v LDN myl pokaděné zadky. K tomu jsem podle spisovatele Františka Nepila, který na to přišel zavedl ještě "Nepilův paradox" - tedy "burzovní analytik", za kterého pracuje software - dostává těžké prachy, zatímco popeláři, uklízečky, kuchaři, ošetřovatelky, a další, za práci jejich rukou nemáme náhradu, jsou rádi když k minimální mzdě dostanou pád stovek příplatku.... nebo taky ne. S Moravcovým a Nepilovým paradoxem souvisí celá oblast "high tech technologií". Noviny mají plno keců o "Průmyslu verze 4.0", ve skutečnosti ale high tech firmy krachují, částečně i kvůli přepísknuté robotizaci ty ostatní neshánějí roboty a umělou inteligenci, nebo "inženýry z Afriky", ale obyčejné dělníky z Ukrajiny a Srbska.

Zdálo by se, že tím jsme zákeřnosti práce ve firmách probrali dostatečně, ale v poslední době jsem si všiml, že ve společnosti hraje důležitou úlohu ještě třetí fenomén a to je tzv. '"Cargo-kult" zvaný též "šílenství cargo". CARGO - v agličtině "náklad". Celé "náboženství nákladu" vzniklo asi takto : Když Američani bojovali proti Japoncům v Pacifiku, na kdejakém zapadlém atolu bylo vojenské letiště, kam létaly nákladní letouny, které vozily, potraviny, oblečení, boty, žvýkačky, barevné časopisy, alkohol a cigarety a spoustu daších věci, které z rukou vojáků prosákly i mezi domorodce. Pak válka skončila, letouny odletěly a domorodci, kteří ne-zcela pochopili vztah příčiny a následku si vyrobili z bambusu, kokosů a palmového listí letištní věže, sluchátka, vysílačky, radary. Pohybovali se po troskách letiště přesně jak to viděli u Američanů a mysleli si, že tím "železné ptáky" s fajn zbožím ( cargem ) přílákají zpět.

Ptáte se jak toto souvisí s managementem ? Souvísí a hodně. Existují totiž dvě vnějškově stejné, avšak principiálně zcela odlišné metody práce manažerů :

Ortho-management - Orthos - ve starořečtině "správný'" je to, co vidlák rozumí slovem "vedení" = správa firmy tak, aby fungovala jak má. "V pondělí táta práci rozdělí.... v úterý dá nám čisté zástěry .... ve středu už to s rýčem dovedu ... ve čtvrtek ryju jako krtek ... " Jasné ?

Cargo-management : Čtenářové už tuší oč jde. Tedy součástí managementu jsou věci s ním neodělitelně spojené. Porady, zápisy, memoranda, směrnice. To vše tam je a navenek to vypadá jako opravdové řízení firmy, ale smysl - to jest "vést firmu správně" - tam není. Jistě se ptáte k čemu takový management je a jestli takový vůbec existuje ? Přestavte si tedy celou státní správu. Existuje požadavek na nesmiřitelně spravedlivé a efektivní zákonodárství, soudy, policii, státní zastupitelství ? Nesmiřitelně efektivní řízení veřejných výdajů ? Nebo takový personál pro provoz - Euro-dotovaných "projektů", které musí formálně pracovat alespoň 5 let než se z předražené prázdné budovy udělají kanceláře. Nebo multi-národní megakorporace : Představte si, že máte 30 pater manažerů na centrále v USA a 20 pater manažerů na "pobočce" v Německu, ale výrobu máte v Číně. Západní manažeři si myslí, že něčemu velí, ale je tomu skutečně tak ? Poslechne Číňan příkazy vymyšlené 24 letou slečnou - "bakalářkou korporátní komunikace", zejména pokud uvážíme, že Číňani mají 4000 let tradice zakrývání reality i vlastních úmyslů a lhaní císařským úředníkům ?
Když Cargo-management škobrtne, což se po jisté době neodvratně stane - je z něj Thanato-management. Thanatos je starořecký bůh smrti. Tedy přivedeme Vaši firmu "zu grunde" jak říkají bratři Němci. Velký problém současnosti je, že nemůžete napsat inzerát "hledám vedoucího na hovno", proto se všichni tváří že hledají Ortho-managery ačkoliv podrobnou analýzou by se zjistilo, že jejich potřeba je jiná. Ba dokonce jsem viděl ve své praxi ( a vy jisté též ) jak tragické následky má opačný omyl. Když firma hledá skutečné Ortho-manažery, ale místo nich přijme Cargo-manažery, které včas nepozná a když na to přidou jsou z nich už Thanato-manažeři.

Protože se o tom nedá otevřeně mluvit navrhuju následující nenápadné značení. Pokud v inzerátu bude hedáme _vedoucího - bude to znamenat že je poptávka po Ortho-manažerovi a podtržítko zdůrazňuje, že je žádán člověk, který se střízlivě drží při zemi. Pokud bude napsáno hledáme #vedoucího s "hashem" znamená to že je poptáván Cargo-manager s profily na desítkách profesních sociálních sítí a s pracovním výkonem tamtéž. Pokud někdo bude poptávat +vedoucího - křížek naznačuje že se jedná o případ z nejsmutnějších a je žádán člověk, který například zničí konkurenční podnik koupený v rámci "nepřátelského převzetí" mezi pobočkami konkurenčních megakorporací.

Tyto užitečné prefixy se samozřejmě mohou používat obecně, třeba že poptáváte _instalatéra, když opravdu tečou trubky, ale když potřebujete lidi do špitální údržbářské čety budou vám stačit #instalatéři a #elektrikáři. Ba někdy budete dokonce poptávat +elektrikáře, když chcete aby dráty konečně vyhořely a mohli jste požádat o Euro-prachy na rekonstrukci. Jenom pak je třeba doufat že k pořáru přijedou _hasiči, nikoliv +hasiči, což mě vede k další myšlence : Nezanedbatelnou výhodu je, že pokud dojde k průšvihu - vždy se můžete vymluvit, že jste v jedno-znakovém prefixu udělali překlep.

Takže doufám že tímto končí nejasnosti zda je žádána _láska nebo #láska, pokud zjišťujete ceny v nevěstinci, případně +láska, pokud hledáte partnera-pervitinistu. Zdali je poptávána _práce nebo #práce a jestli za ni bude #výplata nebo +výplata, protože _výplata už od pádu protektorátu neexistuje.

Jasné ?
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Aktuální články

Reklama